Δ.Α.Κ.Ε./Π.Ε.- Πρόγραμμα Δράσης ενάντια στην πολιτική της αδιοριστίας και της υποβάθμισης του δημόσιου σχολείου

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΚΙΝΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Ξενοφώντος 15Α |10551 Αθήνα

 

27.02.2018

 

Πρόγραμμα Δράσης ενάντια στην πολιτική της αδιοριστίας και της υποβάθμισης του δημόσιου σχολείου

Στις 12 Φεβρουαρίου 2018, δύο ημέρες μετά την Ολομέλεια των Προέδρων των Συλλόγων της χώρας, όπου δεν λήφθηκε αγωνιστική απόφαση αφού ελάχιστοι σύλλογοι κατέθεσαν προτάσεις αποτέλεσμα καταστατικής απαρτίας, η Δ.Α.Κ.Ε./Π.Ε. κατέθεσε προς διαβούλευση στο Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. την πρότασή της για το πρόγραμμα δράσης του κλάδου. Βάση της πρότασης υπήρξαν οι προβληματισμοί που κατέθεσαν οι πρόεδροι των Συλλόγων στην ολομέλεια, που ως κοινό τόπο είχαν τη διαπίστωση ότι οι εργαζόμενοι δέχονται σκληρή και συνεχή επίθεση από τις πολιτικές σκληρής λιτότητας και περιστολής δικαιωμάτων και κατακτήσεων, από την κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-ΑΝ.ΕΛ.

Η πρότασή μας, με το σκεπτικό της, ήταν η παρακάτω:

Τα προαπαιτούμενα μέτρα της τρίτης αξιολόγησης, με το χτύπημα του δικαιώματος στην απεργία και την επέκταση του μέτρου των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και για χρέη προς το Δημόσιο (εφορία και ασφαλιστικά ταμεία από 500 ευρώ) αποτελούν πλέον νόμο του κράτους (Ν.4512/2018).

Το ίδιο και η επιχείρηση επιβολής της υποχρεωτικής παραμονής των εκπαιδευτικών στο σχολείο (άρθρο 245), με την αύξηση των «ενδεικτικών» περιπτώσεων υποχρεωτικής παραμονής καθώς και η ψήφιση των κριτηρίων και του χρονοδιαγράμματος συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων (άρθρο 246) (με τη συνδρομή, μάλιστα, του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης και την ανοχή των κοινοβουλευτικών ομάδων της ΔΗ.ΣΥ. και του Ποταμιού).

Οι νέες συγχωνεύσεις θα οδηγήσουν, σε συνδυασμό με όλο το πλέγμα των ρυθμίσεων των τελευταίων ετών (στοχευμένη υποβάθμιση και σταδιακή αποδόμηση του ολοήμερου νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου, δραστικός περιορισμός δημιουργίας νέων τμημάτων μέσω των 3μελών επιτροπών εγγραφών του Π.Δ. 79/2017 κ.α.) καθώς και με το, ανοικτό, ενδεχόμενο του αποχαρακτηρισμού της 1ης ώρας του Ολοήμερου Προγράμματος ως διδακτικής, σε μηδενικές ανάγκες διορισμών. Η αδιοριστία είναι πλέον καθεστώς και οι «μόνιμοι» αναπληρωτές με τα πολύ περιορισμένα δικαιώματα ο βασικός τύπος εργασιακής σχέσης στο δημόσιο σχολείο. Η μισθολογική εξαθλίωση, η χειροτέρευση του εργασιακού καθεστώτος, η δραματική αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, η αύξηση του διδακτικού ωραρίου (βλέπε νηπιαγωγείο) και ο φόβος για οριζόντια αύξηση του διδακτικού ωραρίου στην εκπαίδευση, συνθέτουν το τραγικό τοπίο της καθημερινότητας των εκπαιδευτικών.

Οι, αναμενόμενες, νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για την εκπαίδευση, εν όψει της ολοκλήρωσης της τέταρτης αξιολόγησης, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα σε άμεση σύνδεση με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει προς τους «θεσμούς», θα οδηγήσουν στη διαμόρφωση ασφυκτικού κλίματος για τη δημόσια εκπαίδευση και τους εκπαιδευτικούς. Πρόκειται για κομμάτια του Συμπληρωματικού Μνημονίου για την Παιδεία, που φέρνουν:

  • την αξιολόγηση – χειραγώγηση με την καθιέρωση της αξιολόγησης των στελεχών εκπαίδευσης και της αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων μέσα στο θεσμικό πλαίσιο της αξιολόγησης – χειραγώγησης ( αφού είναι ακόμα σε ισχύ το νομοθετικό της πλαίσιο με το Π.Δ.152 και το άρθρο 32 του Ν.3848/2010 παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις των κυβερνητικών παραγόντων),
  • δυσμενείς αλλαγές στις υποστηρικτικές δομές (υπαρκτός κίνδυνος μείωσης προσωπικού με ότι αυτό συνεπάγεται για το παρεχόμενο υποστηρικτικό έργο),
  • αλλαγές στον τρόπο επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης κ.α.

Η θεσμοθέτηση της 2χρονης δημόσιας, δωρεάν υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης στο δημόσιο νηπιαγωγείο, για την οποία έχει δεσμευτεί το Υπουργείο Παιδείας και συμπεριλήφθηκε στο σχέδιο νόμου για το πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, αποτελεί, μεν, μια πολύ θετική, κατ’ αρχήν, εξέλιξη που πρέπει να πιστωθεί στη συστηματική και οργανωμένη δράση που ανέπτυξε η Διδασκαλική Ομοσπονδία τα τελευταία χρόνια αλλά για να θεωρηθεί ότι έχει ολοκληρωθεί χρειάζονται συγκεκριμένα βήματα. Η έκδοση των Υπουργικών Αποφάσεων που θα ρυθμίζουν τις λεπτομέρειες σχετικά με τους χορηγούμενους τίτλους επιτυχούς παρακολούθησης του διετούς κύκλου και θα αποτελούν υποχρεωτική προϋπόθεση για την εγγραφή στο δημοτικό σχολείο είναι απαραίτητο βήμα για να μην υπάρχει ο κίνδυνος λειτουργίας παράλληλων δομών σε νηπιαγωγεία και παιδικούς σταθμούς. Επίσης, το γεγονός ότι η ολοκλήρωση του χρονοδιαγράμματος θεσμοθέτησης όχι μόνο δεν θα συμβεί από το σχ. έτος 2018-2019 αλλά δεν προσδιορίζεται (ούτε καν στην 3ετία που είχε αναφέρει ο Υπουργός Παιδείας) θέτει πολύ σοβαρούς προβληματισμούς σχετικά με το πότε (και αν) θα ολοκληρωθεί τελικά σε πανελλαδικό επίπεδο.

Πολύ σύντομα, αναμένεται η τελική έκθεση του Ο.Ο.Σ.Α. με όλες τις αναδιαρθρώσεις για την εκπαίδευση που ήδη περιλαμβάνονται και στις ενδιάμεσες εκθέσεις (αυτονομία σχολικών μονάδων, αξιολόγηση, περικοπές κλπ) ενώ έχει ήδη ανακοινωθεί η πρόταση του Ι.Ε.Π. για την παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια που μας βρίσκει αντίθετους αφού αμφισβητεί τα επαγγελματικά δικαιώματα των εκπαιδευτικών και εισάγει το θεσμό του μέντορα και της αξιολόγησης του νεοδιόριστου.

Απέναντι σε όλα τα παραπάνω μέτρα αλλά και συνολικά στις συνεχιζόμενες πολιτικές συρρίκνωσης και υποβάθμισης της δημόσιας εκπαίδευσης, επιβάλλεται η αντίσταση του κλάδου.

Επιβάλλεται η οργάνωση αποτελεσματικών αγώνων για την ανάδειξη του κυρίαρχου αιτήματος για μαζικούς διορισμούς, καθώς και για το σύνολο των αιτημάτων που αποτελούν τον πυρήνα της δράσης της Δ.Ο.Ε. στο πλαίσιο στήριξης του δημόσιου σχολείου και του εκπαιδευτικού (2χρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση, αυξήσεις σε δαπάνες για την παιδεία, μισθούς, συντάξεις…).

Όλα τα παραπάνω καθώς και όλα όσα συζητήθηκαν στη σύσκεψη των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών Δ.Ο.Ε. – Ο.Λ.Μ.Ε. – Ο.Ι.Ε.Λ.Ε. στις 19/1/2018 αναδεικνύουν την ανάγκη της αποτελεσματικής αντίδρασης του χώρου της εκπαίδευσης. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο μέσα από την ενδυνάμωση της λειτουργίας και της δράσης των συλλόγων και των ομοσπονδιών. Ο κατακερματισμός του κλάδου με την  μη θεσμική και με προσωπικά χαρακτηριστικά δράση επιμέρους ομάδων (αλληλοσυγκρουόμενων, συχνά, επιδιώξεων και τρόπων δράσης) μόνο κακές και διασπαστικές/διχαστικές υπηρεσίες έχει να προσφέρει στην αποτελεσματικότητα των διεκδικήσεών μας.

Λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα αυτά καθώς και το γεγονός ότι  το Δ.Σ. της Ο.Λ.Μ.Ε. έχει ήδη αποφασίσει σειρά δράσεων με κοινούς στόχους, προτείνουμε:

  • Την πραγματοποίηση συγκέντρωσης διαμαρτυρίας την Παρασκευή, 2 Μαρτίου και ώρα 13:00  στο Υπουργείο Παιδείας (με αντίστοιχη συγκέντρωση στη Θεσσαλονίκη). Για την επιτυχία της κινητοποίησης το Δ.Σ της Δ.Ο.Ε. κηρύσσει 3ωρη διευκολυντική στάση εργασίας για τις 3 τελευταίες ώρες του πρωινού κύκλου και τις 3 πρώτες του απογευματινού – ολοήμερου. Οι τοπικοί Σύλλογοι στο πλαίσιο αυτό μπορούν να κηρύξουν επιπλέον στάσεις εργασίας για τη διευκόλυνση των συναδέλφων με στόχο τη μαζική συμμετοχή τους στις συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας. Καλούμε τους Συλλόγους της επαρχίας να πάρουν όλα τα οργανωτικά μέτρα για τη μαζική συμμετοχή τους στις συγκεντρώσεις.

Ζητάμε:

  • Την άμεση πραγματοποίηση όλων των διορισμών μόνιμων εκπαιδευτικών που έχει ανάγκη η δημόσια εκπαίδευση.
  • Ενιαία δημόσια δωρεάν 14χρονη εκπαίδευση (ενιαίο 12χρονο δημόσιο δωρεάν υποχρεωτικό σχολείο) και 2χρονη προσχολική αγωγή και εκπαίδευση για όλα τα παιδιά, 4 έως 6 στο Δημόσιο Νηπιαγωγείο.
  • Αναλογία εκπαιδευτικών-μαθητών 1:15 στο Νηπιαγωγείο, 1:20 στο Δημοτικό Σχολείο.
  • Στήριξη της Ειδικής Αγωγής.
  • Απόδοση οργανικών θέσεων ειδικοτήτων, τώρα.
  • Εξίσωση δικαιωμάτων μόνιμων – αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
  • Μισθούς – συντάξεις αξιοπρέπειας και έμπρακτη αναγνώριση και στήριξη του επιστημονικού ρόλου των εκπαιδευτικών.
  •   Την πραγματοποίηση 24ωρης απεργιακής κινητοποίησης για όλα τα μεγάλα ζητήματα της εκπαίδευσης με επίκεντρο το περιεχόμενο του νομοσχεδίου που αναμένεται να καταθέσει στη Βουλή το Υπουργείο Παιδείας, τον Μάρτιο. Το σχέδιο για τις υποστηρικτικές δομές, πέρα από την απόλυτη αποδιοργάνωση κάθε μορφής στήριξης του έργου των εκπαιδευτικών, σε συνδυασμό με τις ρυθμίσεις για την αξιολόγηση των στελεχών, θα φέρει την αξιολόγηση – χειραγώγηση στην εκπαίδευση, με το θεσμικό της πλαίσιο σε ισχύ. Ο κλάδος, αλλά και συνολικά οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο, έδωσαν με επιτυχία τον αγώνα ενάντια στην αξιολόγηση – χειραγώγηση στο πρόσφατο παρελθόν. Στον ίδιο δρόμο καλούμαστε να συνεχίσουμε και σήμερα, με απεργία – αποχή σε κάθε περίπτωση που η κυβέρνηση επιχειρήσει να προωθήσει την αξιολόγηση – χειραγώγηση αλλά και με 24ωρη (αρχικά) απεργιακή κινητοποίηση κατά την κατάθεση – συζήτηση του σχεδίου νόμου εάν αυτό περιλαμβάνει ρυθμίσεις που συγκρούονται με τις θέσεις του κλάδου και αποδομεί, για μια ακόμη φορά, τη δημόσια εκπαίδευση. Στην περίπτωση αυτή, καλούμε την Α.Δ.Ε.Δ.Υ. να εντάξει την κινητοποίηση στον αγωνιστικό της σχεδιασμό για όλο τον δημόσιο τομέα αναγνωρίζοντας τον σημαίνοντα ρόλο της δημόσιας εκπαίδευσης καθώς και τον κομβικό ρόλο των εκπαιδευτικών οργανώσεων στο υπαλληλικό κίνημα.
  • Σε όλο τον παραπάνω σχεδιασμό εντάσσουμε και την πραγματοποίηση συλλαλητηρίου την Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου 2018, πρώτη ημέρα καθολικής εφαρμογής των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών.

 

ΔΙΝΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΤΩΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ

  • Μόνιμους, μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών τώρα
  • Ενιαία δημόσια δωρεάν δεκατετράχρονη εκπαίδευση (ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο δωρεάν υποχρεωτικό σχολείο και δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση για όλα τα παιδιά 4 έως 6 στο δημόσιο Νηπιαγωγείο).
  • Έμπρακτη στήριξη της δημόσιας εκπαίδευσης.
  • Γενναία αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης

 

15 ημέρες μετά

δεν έχει γίνει δυνατή η λήψη απόφασης από το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. (αφού δεν μπόρεσε να γίνει σύνθεση των διαφορετικών προτάσεων που κατατέθηκαν) με αποτέλεσμα να δέχεται η Ομοσπονδία τα πυρά και των συναδέλφων που συμμετέχουν ενεργά στις θεσμικές διαδικασίες και δράσεις του κλάδου και βλέπουν να χάνεται η ευκαιρία μιας δυναμικής κινητοποίησης σε πανεκπαιδευτικό επίπεδο αλλά και, κυρίως, αυτών που μέσα από μικρές ομάδες δίχως δημοκρατική – θεσμική νομιμοποίηση δρουν σε διαδίκτυο – μέσα κοινωνικής δικτύωσης και διαδρόμους του Υπουργείου, αγνοώντας τον κεντρικό σχεδιασμό της Δ.Ο.Ε., με απαξίωση για τις δράσεις της (όπως ο κορυφαίος αγώνας αυτών των ημερών για τη θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης στο δημόσιο νηπιαγωγείο) με γνώμονα τη δική τους ύπαρξη σε ρόλο «παραγοντίσκου».

Σήμερα, παρατάξεις που είχαν στηρίξει άλλες προτάσεις, κατέθεσαν εκ νέου προτάσεις που συγκλίνουν στην κήρυξη από το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. 3ωρης στάσης εργασίας με ταυτόχρονη δυνατότητα – προτροπή προς του Συλλόγους για κήρυξη επιπλέον 3ωρης στάσης. Τις καλωσορίζουμε στην πρότασή μας. 

Η Δ.Α.Κ.Ε./Π.Ε. αν και ως προς την στάση εργασίας είχε προτείνει 3ωρη διευκολυντική στάση (όπως περιγράφει και η απόφαση της Ο.Λ.Μ.Ε. στις 9/2 που κήρυξε 3ωρη στάση «προκειμένου να διευκολυνθούν οι συνάδελφοι, αναπληρωτές και μόνιμοι») δεν θεωρεί μείζον ζήτημα τον χαρακτηρισμό και συμφωνεί στην κήρυξη, από το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε., 3ωρης στάσης εργασίας με ταυτόχρονη δυνατότητα – προτροπή προς τους Συλλόγους για κήρυξη επιπλέον 3ωρης στάσης, με το κοινό πλαίσιο το οποίο, με βάση τις κατατεθειμένες προτάσεις, μπορεί να διαμορφωθεί έτσι ώστε να διασφαλιστεί η επιτυχία της συγκέντρωσης στο Υπουργείο Παιδείας στις 2/3.

Δεν πιστεύουμε, όμως, ότι η δράση της Δ.Ο.Ε., ειδικά για το ζήτημα της πραγματοποίησης μόνιμων διορισμών ( που αποτελεί προμετωπίδα των διεκδικήσεων σε όλους τους αγώνες του κλάδου τα τελευταία χρόνια), μπορεί να περιοριστεί σε μια και μόνο συγκεκριμένη ημερομηνία. Απαιτείται ο σχεδιασμός και η υλοποίηση πολύμορφων δράσεων (εκδηλώσεις, κινητοποιήσεις, συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας σε μεγάλες πόλεις) που θα αναδεικνύουν και θα κάνουν κτήμα της κοινωνίας την αναγκαιότητας της πραγματοποίησης μόνιμων διορισμών στη δημόσια εκπαίδευση.

Δεν μπορεί, επίσης, ιδιαίτερα όταν ετοιμάζεται από την κυβέρνηση ένα σχέδιο νόμου που αναμένεται να περιέχει ρυθμίσεις που θα επιδεινώσουν σημαντικά την κατάσταση στη δημόσια εκπαίδευση (υποστηρικτικές δομές, αξιολόγηση κλπ.) να μην αποφασιστεί από τώρα ο προγραμματισμός της Δ.Ο.Ε. που θα περιλαμβάνει και την προοπτική  πραγματοποίησης, στη συνέχεια, εντάσσοντάς την ως επόμενο βήμα στον αγωνιστικό σχεδιασμό της Ομοσπονδίας, την πραγματοποίηση απεργιακής κινητοποίησης  για όλα τα μεγάλα ζητήματα της εκπαίδευσης με επίκεντρο την ανάγκη πραγματοποίησης μόνιμων διορισμών και το περιεχόμενο του νομοσχεδίου που αναμένεται να καταθέσει στη Βουλή το Υπουργείο Παιδείας, μέσα στον Μάρτιο.

Με πλαίσιο τα παραπάνω και στη βάση ότι η δράση της Ομοσπονδίας σχεδιάζεται -αποφασίζεται αποκλειστικά από τα θεσμικά της όργανα και δεν ετεροκαθορίζεται, καταθέτουμε την νέα πρότασή μας  στο Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε.